Фінансова грамотність і психологія
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТИ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ
(З книжки Джолайн Годфрі «Як навчити дитину поводитися з грішми»)
Вік: 5—8 років.
1. Розкладайте кишенькові гроші по трьох коробках: «Витратити»,
«Заощадити», «Віддати».
Поговоріть із дитиною про те, на що родина збирає і на чому заощаджує: наприклад, збирає на покупку нової побутової техніки або на літній відпочинок тощо; заощаджує на використанні електроенергії, тому світло обов'язково слід вимикати за собою, можлива економія за рахунок дбайливого ставлення до одягу тощо.
2. Навчіть дитину підраховувати гроші, які їй необхідно сплатити
в магазині (невеликі покупки хліба, молока), і здачу, яку їй повинен
дати продавець. Це завдання мас стати звичкою поряд з іншими, що виконуються машинально, і водночас не викликати неприємних відчуттів
(наприклад, підрахунки можна проводити під час прогулянки або
у процесі гри вдома).
Пам'ятайте! Грошові питання в жодному разі не мають бути пов'язані із занепокоєнням.
- Плануючи похід до магазину іграшок або іншу цікаву подію, заздалегідь обговоріть, скільки грошей витратить дитина. Визначте, на що саме їх буде витрачено, розгляньте можливі варіанти: що купити — одну дорогу річ чи кілька більш дешевих?
- Будьте взірцем, розумно витрачаючи гроші. Складайте список покупок заздалегідь, робіть покупки лише відповідно до списку. Якщо робите незаплановану покупку, поясніть, для чого вона потрібна.
- Із п'ятирічною дитиною можна поговорити про те, навіщо потрібні гроші, як їх заробляють батьки.
- Не соромтеся казати: «Нам це не по кишені»; «Ми можемо собі це дозволити, але я вважаю, що витратити наші гроші потрібно по-іншому», обов'язково пояснюйте чому.
- Для дитини, яка готується до 1-го класу, продумайте програму видавання кишенькових грошей, пояснивши, що це не зарплата, а одна із вправ, яка допоможе їй навчитися розпоряджатися фінансами.
Вік: 9—12 років.
- Запропонуйте дитині разом із вами заповнювати квитанції про оплату комунальних послуг. Разом із нею підраховуйте суми, які необхідно сплатити.
- Обговоріть різницю між потребами, бажаннями та мріями.
- Запропонуйте дитині написати невелике оповідання про те, як герой позичив товаришу гроші, а той не повернув їх вчасно. (У такий спосіб формуються вміння говорити про гроші.)
- Визначте бюджет для покупки шкільного приладдя, потім візьміть дитину до магазину й запропонуйте дотримуватися бюджету.
- Виділіть дитині суму на недільну вечерю для родини. Нехай складе меню і сходить до магазину за всім необхідним. Супроводжуйте дитину під час виконання цього завдання.
- Визначте бюджет для того, що цікавить дитину (книжки, диски, предмети для колекціонування).
Попросіть дитину розповісти, як вона витратить гроші, а потім — відзвітувати, запропонуйте надати записи.
- Зробіть вирізку з ділової газети або роздрукуйте з ділового сайту матеріал про доходи однієї з компаній. Поясніть дитині, скільки грошей витратила компанія на маркетинг і рекламу, щоб у результаті отримати такий високий дохід.
- Пограйте з дитиною у гру «Монополія» або інший варіант цієї настільної гри.
- Поговоріть із дитиною про те, як правильно робити покупки в супермаркетах. Поясніть, що такс імпульсивна покупка і чому шоколадні батончики й жувальну гумку викладають саме біля кас.
Вік: 13—15 років.
- Обговоріть із підлітком власний досвід, пов'язаний з умінням або невмінням заощаджувати.
- Обговоріть із підлітком його витрати: які висновки він може зробити щодо свого фінансового типу поводження і своїх звичок. Що б він хотів змінити або поліпшити, від чого залежить його самостійність?
- Запропонуйте дитині список із десяти професій і попросіть з'ясувати в Інтернеті середню зарплату представників цих спеціальностей.
- Поясніть дитині, що таке гарантія в разі покупки техніки.
- Поговоріть про рекламні ролики, які демонструють під час улюблених дітьми передач. Попросіть оцінити їх точність, чесність і цінність.
- Обговоріть різницю між накопиченнями (заощадженнями) і споживанням (витратами). Поговоріть про те, що передбачає кожне з цих понять для навколишнього середовища і людини.
- З'ясуйте, чи є в підлітка довгострокова «доросла» мета, що характеризує його як незалежну, самостійну людину. Наприклад, поїздка з класом на екскурсію, вступ до ВНЗ тощо. Поясніть, що частина грошей на досягнення мети мас бути зібрана шляхом економії. Нехай це буде маленька частина, але підліток засвоїть: фінансове планування означає незалежність.
жуються... Інколи розлучаються. І нам, дорослим, важливо пам'ятати про те, як саме відбуватиметься розставання, яким буде новий життєвий стан для вас і ваших дітей, — це визначають лише ваші власні дії.