Фінансова грамотність і психологія

ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТИ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ

(З книжки Джолайн Годфрі «Як навчити дитину поводитися з грішми»)

Вік: 5—8 років.

1.    Розкладайте кишенькові гроші по трьох коробках: «Витратити»,
«Заощадити», «Віддати».

Поговоріть із дитиною про те, на що родина збирає і на чому за­ощаджує: наприклад, збирає на покупку нової побутової техніки або на літній відпочинок тощо; заощаджує на використанні електроенергії, тому світло обов'язково слід вимикати за собою, можлива економія за рахунок дбайливого ставлення до одягу тощо.

2.    Навчіть дитину підраховувати гроші, які їй необхідно сплатити
в магазині (невеликі покупки хліба, молока), і здачу, яку їй повинен
дати продавець. Це завдання мас стати звичкою поряд з іншими, що ви­конуються машинально, і водночас не викликати неприємних відчуттів
(наприклад, підрахунки можна проводити під час прогулянки або
у процесі гри вдома).

Пам'ятайте! Грошові питання в жодному разі не мають бути пов'язані із занепокоєнням.

  1. Плануючи похід до магазину іграшок або іншу цікаву подію, заздалегідь обговоріть, скільки грошей витратить дитина. Визначте, на що саме їх буде витрачено, розгляньте можливі варіанти: що купи­ти — одну дорогу річ чи кілька більш дешевих?
  2. Будьте взірцем, розумно витрачаючи гроші. Складайте список покупок заздалегідь, робіть покупки лише відповідно до списку. Якщо робите незаплановану покупку, поясніть, для чого вона потрібна.
  3. Із п'ятирічною дитиною можна поговорити про те, навіщо потрібні гроші, як їх заробляють батьки.
  4. Не соромтеся казати: «Нам це не по кишені»; «Ми можемо со­бі це дозволити, але я вважаю, що витратити наші гроші потрібно по-іншому», обов'язково пояснюйте чому.
    1. Для дитини, яка готується до 1-го класу, продумайте програму видавання кишенькових грошей, пояснивши, що це не зарплата, а одна із вправ, яка допоможе їй навчитися розпоряджатися фінансами.

Вік: 912 років.

  1. Запропонуйте дитині разом із вами заповнювати квитанції про оплату комунальних послуг. Разом із нею підраховуйте суми, які необхідно сплатити.
  2. Обговоріть різницю між потребами, бажаннями та мріями.
  3. Запропонуйте дитині написати невелике оповідання про те, як герой позичив товаришу гроші, а той не повернув їх вчасно. (У такий спосіб формуються вміння говорити про гроші.)
  4. Визначте бюджет для покупки шкільного приладдя, потім візьміть дитину до магазину й запропонуйте дотримуватися бюджету.
  5. Виділіть дитині суму на недільну вечерю для родини. Нехай складе меню і сходить до магазину за всім необхідним. Супроводжуйте дитину під час виконання цього завдання.
  6. Визначте бюджет для того, що цікавить дитину (книжки, диски, предмети для колекціонування).

Попросіть дитину розповісти, як вона витратить гроші, а потім — відзвітувати, запропонуйте надати записи.

  1. Зробіть вирізку з ділової газети або роздрукуйте з ділового сайту матеріал про доходи однієї з компаній. Поясніть дитині, скільки грошей витратила компанія на маркетинг і рекламу, щоб у результаті отримати такий високий дохід.
  2. Пограйте з дитиною у гру «Монополія» або інший варіант цієї настільної гри.
  3. Поговоріть із дитиною про те, як правильно робити покупки в супермаркетах. Поясніть, що такс імпульсивна покупка і чому шоколадні батончики й жувальну гумку викладають саме біля кас.

Вік: 1315 років.

  1. Обговоріть із підлітком власний досвід, пов'язаний з умінням або невмінням заощаджувати.
  2. Обговоріть із підлітком його витрати: які висновки він може зробити щодо свого фінансового типу поводження і своїх звичок. Що б він хотів змінити або поліпшити, від чого залежить його самостійність?
  3. Запропонуйте дитині список із десяти професій і попросіть з'ясувати в Інтернеті середню зарплату представників цих спеціаль­ностей.
  4. Поясніть дитині, що таке гарантія в разі покупки техніки.
  5. Поговоріть про рекламні ролики, які демонструють під час улюблених дітьми передач. Попросіть оцінити їх точність, чесність і цінність.
  6. Обговоріть різницю між накопиченнями (заощадженнями) і спо­живанням (витратами). Поговоріть про те, що передбачає кожне з цих понять для навколишнього середовища і людини.
  7. З'ясуйте, чи є в підлітка довгострокова «доросла» мета, що ха­рактеризує його як незалежну, самостійну людину. Наприклад, поїздка з класом на екскурсію, вступ до ВНЗ тощо. Поясніть, що частина грошей на досягнення мети мас бути зібрана шляхом економії. Нехай це буде маленька частина, але підліток засвоїть: фінансове планування означає незалежність.

жуються... Інколи розлучаються. І нам, дорослим, важливо пам'ятати про те, як саме відбуватиметься розставання, яким буде новий життєвий стан для вас і ваших дітей, — це визначають лише ваші власні дії.